Monday 16 July 2018

KEBERKATAN MAJLIS WALIMATULURUS DIADAKAN SEDERHANA

 Walimatulurus atau kenduri perkahwinan diadakan sebagai meraikan mempelai menjadi raja sehari. Perkahwinan tanpa majlis walimatulurus akan hilang seri hari istimewa yang menjadi ingatan seumur hidup. 

Namun, kecenderungan mengadakan majlis walimatulurus di luar batasan kemampuan kewangan banyak mengundang masalah.

Sekarang ini semuanya memerlukan wang, bermula dari persiapan menghias rumah dan bilik pengantin (tidak termasuk yang membaiki rumah), membeli peralatan, sewa pelamin, kos makanan, khidmat fotografi, juruandam dan lain-lain.

Disebabkan ingin mengadakan majlis walimatulurus yang meriah dan hebat, bagi yang tidak mampu dari segi kewangan, sanggup berhutang dan menggadaikan harta semata-mata untuk melaksanakan impian.   

Sikap ingin bermegah, mengharapkan pujian dan hendak mengatasi apa yang pernah dibuat oleh jiran tetangga menjadi punca mengapa majlis walimatulurus diadakan secara besar-besaran.  

Sebenarnya, disebabkan ingin mengadakan majlis walimatulurus yang meriah dan hebat, banyak pasangan yang ingin berkahwin terpaksa ditangguhkan disebabkan belum cukup wang untuk tujuan itu. 

Biasanya keluarga bakal pengantin perempuan menetapkan hantaran yang lebih tinggi sebagai belanja perkahwinan. Itu belum masuk perbelanjaan lain yang terpaksa ditanggung oleh sebelah lelaki. 

Sesiapa yang menangguh perkahwinan sedangkan masing-masing sebenarnya sudah bersedia untuk berumahtangga, bermakna melengah-lengahkan sesuatu yang baik.   

Perkahwinan perlu disegerakan tanpa memikirkan penangguhan disebabkan ingin mengadakan walimatulurus yang besar. Sepatutnya, kedua-dua belah pihak lebih mementingkan terlaksananya ikatan perkahwinan biarpun hanya mengadakan majlis yang sederhana.

Banyak pasangan yang menangguh perkahwinan terlibat dalam maksiat. Bermula dengan adegan ringan setiap kali berjumpa, berlanjutan kepada terlanjur melakukan zina dan mengandung.

Ibu bapa biasanya memberi sedikit kebebasan kepada anak yang telah bertunang untuk bersama tunang. Tindakan itu mengundang berlakunya maksiat.  Ikatan pertunangan sekadar perjanjian akan berkahwin, sedangkan hakikatnya hubungan dari segi agama adalah sama seperti hubungan dengan bukan mahram lain.  

Kebiasannya tetamu yang menghadiri walimatulurus membawa hadiah berupa wang atau barangan, makanan, atau melakukan gotong royong menjayakan majlis itu. Ini bergantung kepada kemampuan dan keikhlasan masing-masing untuk sama-sama menyumbang menjayakan sesuatu yang baik.

Pun begitu, orang yang mengadakan majlis walimatulurus tidak harus sama sekali mengharapkan hadiah atau sumbangan daripada para jumputan. Jamuan yang disediakan itu hendaklah diniatkan sebagai sedekah dan tidak seharusnya mengharapkan apa-apa balasan.

Banyak orang mengadakan majlis walimatulurus seumpama satu ‘perniagaan’ dengan cara mengharapkan sumbangan daripada tetamu yang hadir.  

Majlis walimatulurus dalam masyarakat Melayu biasanya turut melibatkan majlis persandingan. Persandingan dikaitkan dengan amalan Hindu Kuno yang pernah bertapak di negara kita sebelum kedatangan agama Islam.   

Namun begitu, ulama sepakat mengatakan hukumnya harus jika dilakukan dengan tertib. Persandingan yang dilakukan hendaklah sekadar bertujuan ‘bersua muka’ dengan tetamu yang hadir di kalangan ahli keluarga. Pakaian pengantin perempuan mesti menutup aurat.
 
Majlis persandingan juga tidak patut mempamerkan unsur membazir dan tidak bertujuan untuk bermegah-megah. Cukuplah ia sekadar memenuhi ‘syarat’ tuntutan adat dan untuk diabadikan dalam bentuk rakaman foto.

No comments:

Post a Comment