Para ulama membahagikan kepada enam cara yang berbeza untuk menjelaskan kaedah peranan sunah dalam menerangkan hukum dalam al-Quran.
Memperkuatkan dan memperkukuhkan hukum yang
ada dalam al-Quran
Biarpun hujah dan hukum dalam al-Quran telah kuat
dan tidak diragui, namun adalah lebih elok lagi jika ada 'pengukuhan' dari
sunah. Ia secara tidak langsung menunjukkan betapa perkara itu
penting. Contohnya, pengharaman mengambil harta secara batil yang terdapat
di dalam ayat 29 surah an-Nisa, diperjelaskan pula oleh hadis yang bermaksud:
"tiada halal harta seseorang Muslim itu melainkan dengan keredaan dan
persetujuan daripadanya."
Menjelaskan hukum yang umum
Dalam al-Quran memerintahkan agar orang
Islam menunaikan sembahyang, haji dan sebagainya, tetapi tidak dijelaskan
bagaimana cara melaksanakannya. Maka itu, sunahlah yang mejelaskan atau
menunjukkan bagaimana ibadat itu perlu dilaksanakan.
Apa yang ditunjukkan oleh Rasulullah adalah
lengkap dan dijadikan rukun dalam melaksanakan ibadat-ibadat berkenaan. Tanpa
pertunjukan praktikal oleh Rasulullah, akan wujud pelbagai tafsiran apa yang
perlu dilakukan. Keadaan itu akan menyebabkan kecelaruan dalam
praktikalnya. Tetapi, dengan adanya hadith, kita dapat melihat seluruh
umat Islam melakukan perkara yang sama untuk maksud dan tujuan ibadat yang
sama.
Mengkhususkan hukum am
Banyak ayat al-Quran menjelaskan sesuatu
secara umum atau am yang sukar difahami. Contohnya ayat berkaitan
pengharaman memakan bangkai di dalam surah al-Maidah, ayat 3. Sedangkan
hakikat yang diamalkan umat Islam ialah bangkai hidupan laut dapat dimakan
seperti ikan. Ini berdasarkan hadis yang bermaksud: "Laut itu suci
airnya, halal bangkainya." Tentunya kita diharamkan makan bangkai
hidupan laut jika tanpa adanya hadis.
Mentaqyidkan hukum yang mutlak
Terdapat hukum mutlaq dalam al-Quran yang
memerlukan taqyid dari Rasulullah.Contohnya berkaitan hukuman potong tangan
terhadap pencuri. Hukum itu jelas bahawa hukuman terhadap pencuri adalah potong
tangan, tetapi tidak dijelaskan di bahagian mana atau setakat mana. Maka
dijelaskan Rasulullah bahawa hukum itu dilaksanakan dengan memotong di bahagian
pergelangan tangan.
Menerangkan pemusnahan ayat-ayat al-Quran
Sunnah adalah sumber menerangkan pemusnahan
hukum yang telah berlaku sesama ayat-ayat al-Quran atau ia sendiri (sunah
mutawatirah) berperanan memansuhkan sesetengah hukum ayat
al-Quran. Contohnya dalam ayat 180 surah al-Baqarah Allah telah
mengharuskan wasiat kepada ibu bapa dan kerabat sebelum mati. Namun hukum
itu telah dimansuhkan dengan hadis Rasulullah yang bermaksud: "Tiada
wasiat bagi penerima harta pusaka."
Menyatakan hukum yang baharu
Sunah menjelaskan mengenai hukum yang tidak
dijelaskan dalam al-Quran. Contoh hukum itu ialah berkaitan kewajipan
menunaikan zakat fitrah. Tiada ayat al-Quran menyatakan tentang zakat
fitrah. Apa yang dijelaskan dalam al-Quran hanya terhadap kepada zakat
berkaitan harta.
No comments:
Post a Comment