Islam
menggalakkan penggunaan teknologi, termasuk media sosial. Banyak manfaat
boleh diperoleh melalui penggunaan media sosial, terutama mendapat maklumat dan
merapatkan hubungan. Namun, pengguna media sosial perlu mengikut adab dan
akhlak Islam. Melakukan perkara yang baik dan menjauhkan perbuatan buruk.
Biarpun
di media sosial dan dunia maya, apa saja perbuatan kita dianggap seperti
dilakukan di alam nyata atau bersemuka. Contohnya perbuatan mengumpat,
berbohong, memfitnah dalam media sosial dianggap sama kesalahnnya perbuatan itu
dilakukan secara nyata.
Oleh
itu berhati-hati dalam berkongsi maklumat di alam maya. Jika perbuatan nyata
dilakukan menggunakan suara dan tindakan fizikal, di alam maya kita menggunakan
kemudahan papan kekunci dan tetikus komputer dan gajet.
Kita
perlu berhati-hati kerana kecanggihan alam maya membolehkan fitnah, mengumbat,
menipu dan perbuatan lain boleh dilakukan di mana-mana saja dan bila-bila masa.
Kita boleh lakukan ketika berseorangan dan beramai-ramai.
Perbuatan
tidak elok yang diposkan atau status di media sosial tersebar lebih pantas dan
meluas dengan memberi kesan yang maksimum. Dahulu,
kesan atau implikasi orang mengumpat mungkin setakat mereka yang berada di
sekeliling sahaja dan sebarannya agak perlahan.
Hari
ini, sekali kita poskan kenyataan fitnah, umpat dan pembohongan, semua pengikut
dapat membacanya dan kemudian dikongsi dengan orang lain. Kemudaratannya besar
sekali.
Mengguna
media sosial dari segi prinsipnya harus kerana sifatnya tertakluk kepada
penggunanya bukan kerana zatnya.
Namun
jika digunakan ke arah keburukan, maka hukumnya menjadi haram. Kaedah
fikah ini sama juga kepada hal-hal lain. Ini kerana haram dan harusnya
bukan tertakluk kepada sifatnya.
Berlainan
dengan daging atau unsur babi yang diharamkan kerana sifatnya. Jadi, haram
mutlak untuk menggunakan sumber babi walaupun untuk mendapat manfaat
daripadanya.
Pada
asasnya, apa yang haram dituturkan maka haram juga hukumnya menulis. Jika
mengumpat, berbohong, memfitnah dan seumpamanya itu haram hukumnya dengan
lidah, maka menulis di Facebook, blog, Twitter, e-mel, WhatsApp, telegram dan
sebagainya juga haram hukumnya.
Kita
tidak perlu ada ilmu fikah yang berbeza untuk menetapkan hukum itu kerana apa
sahaja yang haram dibicarakan dengan lidah, maka hukumnya haram juga disebarkan
melalui penulisan atau di internet.
Kita
perlu ingat dan berhati-hati ada kala apa yang dituturkan atau ditulis yang disangka
seolah-olah perkara remeh, namun di sisi Allah SWT ia amat besar sama ada
diredai atau dimurkai.
Diriwayatkan
oleh Abu Hurairah, Baginda SAW bersabda: "Seorang yang menuturkan satu
perkataan yang diredai oleh Allah SWT dengan menyangka ia remeh, namun di sisi
Allah SWT ia suatu yang amat diredai-Nya, nescaya Allah SWT akan mengangkat
darjatnya dalam syurga; manakala seorang lain menuturkan perkara yang
disangkanya remeh, namun menimbulkan kemurkaan Allah SWT nescaya Allah SWT akan
mencampakkan ke dalam neraka." (Riwayat Bukhari)
Media
sosial sepatutnya digunakan sebagai media dakwah kerana ia medium paling ampuh
untuk menerangkan mengenai Islam, mendekatkan masyarakat kepada ajaran Islam
serta memperbetulkan salah faham berkaitan Islam.
Pengguna
internet di Malaysia dianggarkan kira-kira 20 juta orang dengan 62 peratus
mengguna media sosial.
Hampir
lima jam daripada masa mereka mengguna telefon pintar untuk tujuan mencapai
internet. Bayangkan jika kita guna kesempatan itu untuk mengakses begitu ramai
pengguna.
Apa
juga berita yang dibaca di media sosial, anggaplah ia maklumat mentah yang
perlu diproses untuk disahkan terlebih dahulu.
Oleh
itu, menjadi tanggungjawab kita menyiasat terlebih dahulu maklumat yang
diterima supaya dapat dipastikan kesahihannya.
Ini
selaras Firman Allah SWT yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman,
apabila datang kepadamu orang fasik membawa berita, maka siasatlah terlebih
dahulu supaya kamu tidak menimpakan mudarat kepada orang lain atas kejahilan
kamu dan kemudiannya kamu menyesal." (Surah al-Hujurat, ayat 6)
Hari
ini seolah menjadi aliran masyarakat untuk berkongsi atau memanjangkan apa
sahaja maklumat yang diterima tanpa terlebih dahulu menyiasat kebenarannya.
Jika
apa yang dikongsikan itu adalah fitnah, maka kita yang turut memanjangkan
maklumat itu turut bersekongkol memfitnah dan terjerumus dalam dosa.
Ramai
yang ghairah menjadi 'orang pertama' menyebarkan berita (breaking news)
walaupun apa yang disebarkan itu mungkin tidak tepat dan palsu.
Gambar
bahkan video boleh dipalsukan, begitu juga dokumen boleh direka cipta bagi
menampakkan yang palsu itu benar, yang batil itu hak dan berfakta.
Hanya
kekuatan iman dan keinsafan bahawa akhirnya kita akan dipertanggungjawabkan di
hadapan Allah SWT sahajalah yang akan menjadi benteng berakhlak mulia.
Firman
Allah SWT yang bermaksud: "Tiadalah seseorang itu mengucapkan apa-apa pun
melainkan di sisinya ada yang menulis." (Surah Qaf, ayat 18)
No comments:
Post a Comment