Hari tasyrik ialah hari 11, 12 dan 13
Zulhijah. Dinamakan demikian kerana umat Islam menyembelih binatang korban dan
menjemurnya supaya tahan lama dengan sebab lebihan daging korban untuk
disimpan.
Dengan tanggungjawab keagamaan dan
menguatkan jasmani dalam melaksanakannya, tambahan pula orang Islam baru
menyelesaikan kegembiraan menyambut hari raya. Justeru, diharamkan puasa sama
ada fardu, sunat mahupun nazar.
Antara falsafah dan hikmah diharamkan puasa
pada hari tasyrik khususnya bagi jemaah haji kerana dengan sebab kenyang dan
bertenaga sudah pasti dapat melaksanakan segala perintah dan amalan yang
sepatutnya dilakukan pada hari tersebut seperti melontar.
Rasulullah SAW menyebutkan hari tasyrik
adalah hari untuk makan dan minum sebagaimana sabda Baginda yang bermaksud: “Hari
tasyrik adalah hari untuk makan dan minum.” (Hadis riwayat Muslim (1141)
Ulama telah khilaf berkenaan puasa pada
hari tasyrik kepada tiga pendapat:
- Tidak sah puasa pada hari tersebut
kecuali puasa bagi pelaksana ibadat haji secara tamattu’ dan qiran kerana
ketiadaan binatang hadyu.
- Tidak sah puasanya secara mutlak sama ada
tamattu’, qiran dan lain-lainnya.
Harus puasa tamattu’ dan qiran dan semua puasa yang mempunyai sebab seperti nazar dan kifarah. Tetapi tidak sah puasa yang tidak mempunyai sebab.
Pengarang kitab Taudhih al-Ahkam Syarah
Bulughul Maram , Syaikh Abdullah bin Abdurrahman Al Bassam berkata: Yang sahih
daripada pendapat di atas bahawa puasa mereka diharamkan dan tidak sah kecuali
kerana tamattu’ dan qiran. Ini berdasarkan kepada hadis yang diriwayatkan
daripada Aisyah dan Ibn Umar, berkata keduanya yang bermaksud: “Tidak
dirukhsahkan berpuasa pada hari Tasyrik kecuali bagi siapa yang tiada binatang
hadyu.” (Hadis riwayat al-Bukhari (1859)
Oleh: Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Harus puasa tamattu’ dan qiran dan semua puasa yang mempunyai sebab seperti nazar dan kifarah. Tetapi tidak sah puasa yang tidak mempunyai sebab.
No comments:
Post a Comment