Oleh
sebab tidak mampu menyediakan wang yang secukupnya, ramai pesakit tidak
mendapat rawatan sewajarnya, bahkan terpaksa menanggung penderitaan sehingga
menemui ajal. Biarpun kerajaan ada menyediakan kemudahan rawatan kepada rakyat
secara percuma, ia tidak meliputi semua rawatan.
Sebenarnya
kerajaan telah memperuntukkan belanjawan yang besar untuk menyediakan kemudahan
perubatan kepada rakyat. Tetapi kadar itu masih tidak mampu menampung
sepenuhnya keperluan rakyat.
Dalam
kebanyakan kes, penyakit yang memerlukan kepakaran khusus, pihak swasta lebih
ke hadapan. Kepakaran yang disediakan, khidmat sokongan, dan peralatan ternyata
lebih berkesan. Oleh hal yang demikian, kos rawatan di hospital swasta lebih
tinggi berbanding di hospital kerajaan. Hal ini demikian kerana pihak swasta mementingkan keuntungan
memandangkan mereka telah mengeluarkan banyak modal untuk menjalankan operasi
hospital.
Keadaan
ini tidak harus dipersalahkan pihak swasta apatah lagi kerajaan. Tetapi perkara
yang perlu difikirkan sekarang ialah apakah pendekatan terbaik perlu dilakukan
oleh setiap individu untuk mengatasi keadaan ini. Setiap keluarga perlu mencari
pendekatan yang terbaik untuk menghadapi kemungkinan mengidap penyakit
kritikal.
Sekarang
ini individu yang tidak mampu membiayai kos rawatan diri sendiri atau ahli
keluarga, terpaksa mengambil pendekatan menyeru bantuan orang ramai. Mereka
memohon simpati masyarakat melalui akhbar dan televisyen agar menghulurkan
bantuan kewangan.
Dalam
kebanyakan kes, pesakit agak bernasib baik kerana mendapat simpati orang ramai.
Jumlah yang diperlukan walaupun berpuluh-puluh ribu ringgit dapat dikumpulkan. Keadaan
ini jelas menunjukkan sikap prihatin dan baik hati rakyat.
Sifat
ini menepati saranan Allah agar umat Islam saling tolong menolong dalam perkara
kebaikan. Firman Allah bermaksud: “Dan
bertolong-tolonglah kamu di atas perkara kebaikan dan takwa, dan janganlah kamu
bertolong-tolongan di atas dosa dan penindasan.” - (Surah al-Maidah, ayat 2).
Dalam
hal ini sesiapa yang menghulurkan bantuan kepada saudaranya, seolah-olah dia
membantu dirinya sendiri. Hal ini demikian
kerana firman Allah yang antara lain bermaksud: “Sesungguhnya orang
Islam adalah bersaudara.” - (Surah al-Hujurat, ayat 10).
Sebenarnya
Allah menyediakan ganjaran pahala kepada orang yang membantu orang lain ketika
berada dalam kesusahan. Allah pasti memberikan mereka kelebihan terutama
sewaktu berdepan dengan kesusahan atau halangan di akhirat kelak.
Bantuan
yang dihulurkan oleh seseorang boleh dikelaskan kepada beberapa kategori
mengikut keperluan dan niat pemberinya. Sumbangan itu mungkin dalam bentuk
zakat yang wajib dikeluarkan apabila cukup haul dan nisabnya.
Golongan
yang memerlukan bantuan itu sudah pasti termasuk dalam orang yang layak
menerima zakat. Yang pastinya mereka termasuk dalam kategori orang fakir dan
miskin. Mereka amat memerlukan bantuan tersebut untuk rawatan yang menentukan
hidup atau mati mereka.
Selain
itu, sumbangan golongan juga diniatkan sebagai sedekah bagi mereka yang layak
mengeluarkan zakat. Sumbangan yang sedikit tetap dinilai oleh Allah. Begitu
juga mereka yang ingin menyumbangkan lebih daripada kadar zakatnya boleh
diniatkan sebagai sedekah. Sedangkan sedekah itu boleh diberikan kepada sesiapa
yang memerlukan bantuan untuk tujuan kebaikan.
Walau
bagaimanapun sekiranya pesakit yang ingin dibantu itu dilihat sebagai orang
yang mampu menanggung sendiri, bantuan masih boleh disumbangkan. Kali ini boleh
diniatkan sebagai hadiah atau bantuan sesama insan. Mereka tetap dinilai
sebagai melakukan kebajikan.
Sebenarnya
sesiapa yang memberikan bantuan kepada golongan yang memerlukan bantuan
diumpamakan sebagai memberikan pinjaman kepada Allah. Pinjaman itu pasti akan
dibayar oleh Allah dengan ganjaran yang berlipat ganda.
Firman
Allah bermaksud: “Sesiapa yang mahu memberikan pinjaman kepada Allah sebagai
pinjaman yang baik (ikhlas), nanti Allah akan melipatgandakan balasannya. Dan
(ingatlah) Allah jualah yang menyempitkan dan meluaskan (pemberian rezeki), dan
kepada-Nyalah kamu semua dikembalikan.” - (Surah al-Baqarah, ayat 245).
Selain
mengharapkan bantuan dari pihak lain, setiap umat Islam sewajarnya membuat
persiapan lebih awal melalui sistem tabungan. Sekarang ini telah diwujudkan
sistem insurans atau takaful iaitu bertujuan menyediakan tabung untuk membantu
ahlinya yang memerlukan bantuan atau ditimpa musibah.
Mungkin
ramai umat Islam di negara ini tidak menyedari bahawa sistem insurans telah
diamalkan pada zaman Rasulullah. Setelah berhijrah ke Madinah, Rasulullah
memperkenalkan pelbagai konsep bagi memperkuatkan hubungan di kalangan golongan
Muhajirin dan Ansar.
Antara
konsep diperkenalkan oleh Rasulullah ialah mewujudkan sistem ‘aqila’. Setiap
orang perlu mencarum untuk satu tabung dinamakan ‘al-Kanz’.
Wang
tabung itu akan digunakan apabila berlaku kejadian pembunuhan tidak sengaja
yang mana keluarga mangsa akan menerima pampasan. Tabung ini juga digunakan
untuk tujuan kebajikan umat Islam apabila berlaku musibah dan menebus tawanan
perang.
Melalui
konsep itu, semua umat Islam yang mencarum ke dalam tabung itu, dianggap telah
sama-sama membantu saudaranya yang memerlukan bantuan. Di sinilah berlakunya
kerjasama tolong menolong sesama manusia. Menyedari keperluan itu, wajarlah
umat Islam di negara ini menyertai sistem takaful.
Kini
banyak syarikat insurans telah memperkenalkan sistem insurans berlandaskan
Islam sepenuhnya, menggantikan amalan insurans konvensional. Jadi, umat Islam
boleh memilih mana-mana sistem yang ada di negara ini.
No comments:
Post a Comment