Rumahtangga diumpamakan seperti
sebuah negara yang perlu ditadbir secara musyawarah. Segala perkara berkaitan
keluarga dibincangkan dengan seluruh ahli keluarga, terutamanya isteri yang
menjadi pembantu.
Sebenarnya amalan bermusyawarah yang
dilakukan bukan tanda kelemahan suami, sebaliknya tanda kematangan suami dalam
pengurusan keluarga. Isteri akan lebih menghormati suami yang menunjukkan tanda
hormat dan mengasihinya.
Sekiranya dalam musyawarah yang
diadakan, punca masalah dalam keluarga datangnya daripada suami, maka mestilah
suami bersedia mengakui kesalahan itu. Banyak berlaku suami tidak sanggup
mengaku kesalahan yang telah dilakukan, sebaliknya menyalahkan isteri sengaja
mencari kesalahan itu.
Tidak jatuh maruah suami jika
mengaku kesalahan yang telah dilakukan. Itulah jalan sebaik-baiknya untuk
mengekalkan kebahagiaan hidup berkeluarga. Mengaku kesalahan bertujuan untuk
diambil tindakan memperbetulkannya.
Sekiranya suami masih berkeras tidak
mahu mengaku kesalahan secara terang-terang, memadai ia diakui dalam hati. Perkara
yang penting ialah tidak mengulangi kesalahan itu, sama ada ia diakui secara
terbuka atau hanya di dalam hati.
Sebaliknya, jika nyata kesalahan itu
berpunca daripada isteri, suami perlu memainkan peranan sebagai pemimpin. Tindakan
yang perlu dilakukan mesti berhemah dan bijaksana. Setiap masalah ada jalan
penyelesainanya jika dilakukan dengan niat ingin mencari kebahagiaan. Allah
sentiasa bersama-sama dengan hamba-Nya yang sabar dan mengharapkan kebahagiaan
hidup.
Langkah pertaman ialah menasihati
isteri agar mengubah sikap yang mendatangkan masalah itu. Nasihat tersebut
harus diberi dengan tutur kata yang lembut dan berkesan.
Ini penting bagi menjamin isteri
tidak merasakan seperti telah dihukum terhadap apa yang dilakukan. Hati
perempuan mudah tersentuh dan tidak dapat menerima teguran yang dilakukan
dengan suara kuat.
Elok ketika memberi nasihat tidak
menyebut berulang-ulang tentang kesalahan yang dilakukan. Sebaliknya, berilah
peluang untuk berfikir dan menyedari kesalahan yang telah dilakukan.
Sebaliknya, jika setelah diberi
nasihat, isteri masih tidak berubah, bahkan mungkin semakin buruk tindakannya,
maka wajarlah tindakan lebih tegas dilakukan. Antara perkara yang dilakukan
secara berperingkat-peringkat ialah meninggalkan tempat tidur, kemudian jika
masih tidak berhasil, maka pukullah dengan pukulan yang tidak mencederakan.
Perkara ini dijelaskan oleh Allah
dalam firman-Nya bermaksud: “Dan isteri-isteri yang kamu curigai atau bimbing
berlaku nusyuznya (derhaka), maka hendaklah kamu (suami) menasihati mereka, dan
jika mereka berdegil, tinggalkan mereka di tempat tidur, dan jika masih
berdegil juga pukullah mereka (dengan pukulan yang tidak mencederakan) kemudian
jika mereka taat kepada kamu maka janganlah kamu mencari jalan untuk
menyusahkan mereka dan ingatlah sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha
Besar.” (Surah an-Nisa, ayat 34).
Kebenaran memukul isteri bukan
bermakna Islam membenrkan kekerasan dilakukan dalam rumahtangga. Sebaliknya,
kebenaran itu berdasarkan kepada niat untuk memberi satu pengajaran atau
menakutkan isteri agar tidak lagi berani melakukan kesalahan yang sebelum ini
telah dinasihati oleh suami agar tidak dilakukan.
Untuk mencapai matlamat ini, maka
ketika suami ingin memukul isteri, mestilah suami dalam keadaan tenang dan
waras. Ini bagi mengelak daripada niat baik ingin mencari pengajaran bertukar
menjadi satu bencana apabila pukulan itu dilakukan berlebih-lebihan sehingga
menyebabkan kecederaan serius kepada isteri.
Memang agak sukar mencari suasana di
mana suami memukul isteri dalam keadaan tenang dan waras. Jika keadaan diri
tidak dapat dikawal, eloklah para suami berusaha mengelak mengambil tindakan
memukul isteri biarpun dibenarkan oleh Allah kerana takut suami tidak mampu
melakukan seperti mana yang dikehendaki-Nya.
Jika mula dilakukan, ditakuti
tindakan memukul isteri menjadi satu tabiat dan menjadikan isteri tempat
melepaskan geram. Ramai isteri terpaksa menanggung derita akibat sikap panas
baram suami, biarpun kesalahan yang dilakukan oleh isteri amat kecil sekali. Malah,
ada isteri dipukul tanpa diketahui apa kesalahan yang telah mereka lakukan.
Sesungguhnya Islam amat mementingkan
matlamat mengekalkan hubungan suami isteri, maka itu perceraian bukan boleh
dilakukan sewenang-wenangnya. Para suami dinasihatkan agar mengelak diri
daripada memikirkan soal talak agar tidak mudah mengambil keputusan ke arah
itu.
Selagi boleh dilakukan jalan
perdamaian, adalah wajib usaha ke arah itu dilakukan. Hakam atau jururunding
dari kedua-dua pihak hendaklah dipilih bagi berbincang mencari jalan
penyelesaian.
Firman Allah SWT bermaksud: “Dan
jika kamu khuatir ada persengketaan antara keduanya, kirimkan seorang hakam
dari keluarga lelaki dan seorang hakam dari keluarga wanita. Jika kedua-dua hakam itu bermaksud mengadakan
perdamaian, nescaya Allah memberi petunjuk kepada suami isteri itu. Sesungguhnya
Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenali.” - (Surah an-Nisa, ayat 35).
Jika setelah segala usaha untuk
mengekalkan hubungan rumahtangga dilakukan menemui jalan buntu, Islam
membenarkan agar talak dijatuhkan. Ia dilakukan sebagai jalan terakhir demi
untuk kebaikan kedua-dua belah pihak.
Talak bukan boleh dibuat mudah. Sebab
itu ia menjadi perkara terakhir dalam soal rumahtangga. Perkara halal yang
mesti dijauhi oleh setiap suami isteri ialah talak.
Sabda Rasulullah bermaksud: “Perkara halal yang paling
dibenci oleh Allah ialah talak.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah).
No comments:
Post a Comment