Antara perkara yang perlu diberi
perhatian oleh suami terhadap isteri supaya keharmonian rumahtangga berterusan
ialah menjaga adab bergaul, jangan menyakiti isteri, elak perasaan cemburu
keterlaluan, berlaku adil dalam memberi nafkah, mendidik isteri tentang hukum
agama, bijaksana, dan bersabar berdepan kerenah isteri.
Dalam soal pergaulan, suami
hendaklah menunjukkan akhlak dan sikap yang baik kepada isteri. Hak isteri terhadap
suami ialah mendapat layanan yang baik. Perlu diingatkan bahawa isteri bukan
hamba atau orang suruhan suami.
Suami perlu melayan isteri dengan
cara yang baik dan ditegah daripada mudah buruk sangka terhadap isteri. Apa
yang difikirkan buruk itu mungkin ada kebaikan di sebaliknya.
Firman Allah bermaksud: “Bergaullah
mereka (isteri-isteri) itu dengan cara yang baik (maaruf). Jika kamu benci
kepada mereka, mudah-mudahan sesuatu yang kamu benci itu dijadikan Allah
padanya kebaikan yang banyak.” (Surah an-Nisa, ayat 19).
Semasa Rasulullah mengerjakan ibadat
haji yang terakhir (Hajjatul Wida) sebelum baginda wafat, antara lain baginda
menyentuh dalam ucapannya mengenai kehidupan suami isteri.
Sabda Rasulullah bermaksud: “Wahai
umatku! Kamu mempunyai hak-hak dan
kewajipan-kewajipan yang tertentu kepada isteri-isteri kamu demikian pula
isteri-isteri kamu, mereka adalah amanah Allah kepada kamu. Maka hendaklah kamu menjaganya dengan cara
yang baik.” (Hadis riwayat Muslim).
Suami hendaklah menjauhkan
perkara-perkara yang boleh menyinggung perasaan isteri, baik dalam sikap dan
perbuatan maupun dalam percakapan atau apa-apa cara sekalipun.
Dalam sebuah hadis lain Rasulullah
bersabda yang bermaksud: “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah
orang-orang yang paling baik akhlaknya dan orang-orang yang paling lemah lembut
kepada isterinya.” (Hadis riwayat Tirmizi).
Biarpun ada ayat al-Quran
menjelaskan mengenai kebenaran suami memukul isteri, tindakan itu bertujuan
menyedarkan tentang kesalahan yang telah dilakukan dengan pukulan yang amat
ringan. Itupun, kebenaran itu hanya setelah isteri masih berdegil mengulangi
perbuatan salah, sedangkan telah ditegur dan dinasihati berulang-ulang
kali.
Suami dituntut agar menyimpan
perasaan cemburu terhadap isteri. Suami yang mempunyai perasaan cemburu
bersikap waspada terhadap gerak geri isterinya.
Suami yang tidak menyimpan perasaan cemburu tergolong sebagai dayus.
Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Kecemburuan itu termasuk sebahagian
daripada iman, midzak (membenarkan lelaki lain ke dalam rumah dan kemudian
dibiarkan bersama isterinya) itu termasuk sifat munafik.” (Hadis riwayat Bazar dan Baihaqi).
Perlunya ada perasaan cemburu
bertujuan mengingatkan suami agar tidak terlalu memberi kebebasan kepada isteri
dalam soal pergaulan, terutama dengan lelaki bukan mahram. Dengan cara itu
dapat mengelak isteri terlanjur melakukan sesuatu perbuatan kemungkaran.
Tetapi, cemburu suami perlu
berpada-pada. Sebagai insan, isteri juga perlu kepada hubungan komunikasi
dengan orang lain, terutama dengan ibu bapa, saudara mara, sesama perempuan dan
orang lain yang ada keperluan mengikut batasan ditetapkan agama.
Suami perlu adil dalam memberi
nafkah ialah memberi apa yang sepatutnya mengikut kemampuan dan keperluan. Adalah
menjadi tanggungjawab suami menyediakan nafkah kepada isterinya secara sukarela
dan berhemah.
Sabda Rasulullah bermaksud:
“Tanggungjawab suami terhadap isterinya ialah apabila kamu makan, hendaklah
kamu beri makan untuk isterimu. Apabila kamu memakai
pakaian, kamu berikan pakaian untuk isterimu” (Hadis riwayat Abu Daud).
Satu tanggungjawab yang sering
dilupai suami terhadap isteri ialah mendidik dan mengajar isteri tentang hukum
agama. Tanggungjawab ini bertambah berat jika isteri jahil dalam soal
agama.
Perkara yang paling penting
dipastikan agar isteri mengetahuinya ialah tentang pengetahuan yang wajib
(fardu ain) seperti sembahyang, serta hal yang berkaitan secara langsung dengan
perempuan seperti tentang haid, nifas, mandi wajib dan batasan pergaulan.
Sekiranya suami juga tidak
mengetahuinya, maka suami terlebih dahulu perlu belajar dan kemudian
mengajarkannya kepada isteri. Jika suami tidak berdaya mempelajarinya, maka
suami perlu mencarikan guru atau tempat yang membolehkan isterinya belajar.
Jika timbul perasaan tidak senang
hati dengan kerenah isteri, hendaklah suami menegurnya dengan bijaksana. Suami
hendaklah menjelaskan apa yang diingini dan apa yang tidak disukai agar isteri
dapat menurutinya.
Sekiranya isteri tidak mahu
mematuhinya, maka suami patut bertolak ansur dengan kehendak isteri, jika ia
tidak melibatkan perbuatan yang dilarang oleh agama. Suami tidak boleh terlalu
mengikut perasaan atas alasan menjadi haknya menentukan apa yang diingini.
Menurut Imam Ghazali, sifat sabar
dengan kerenah isteri adalah sebahagian daripada lambang akhlak baik suami. Suami
yang berakhlak baik bukan sekadar tidak menyakiti fizikal isteri atau mengguris
perasaannya, malah bersabar dengan kerenah isteri.
Dalam keadaan di mana timbul
perselisihan faham, suami hendaklah lebih bersabar dan bijak mengawal keadaan.
Membetulkan sikap isteri tidak boleh dilakukan dengan kekerasan. Ketegasan
keterlaluan mungkin boleh menyebabkan keadaan lebih buruk.
No comments:
Post a Comment