Apakah hukum kanak-kanak yang sudah mumayyiz tetapi
belum baligh (umur lebih kurang 7 tahun) menjadi imam?
Para ulama berselisih pendapat dalam hal ini.
Ada ulama berpendapat ia adalah harus untuk sembahyang fardu dan sunat. Pendapat
kedua ialah hanya harus untuk sembahyang sunat dan tidak bagi sembahyang fardu.
Manakala pendapat ketiga ialah tidak sah untuk kedua-dua jenis sembahyang.
Pendapat pertama yang menghukum harus
kanak-kanak yang sudah mumayyiz menjadi imam sama ada untuk solat fardu atau
solat sunat. Ini adalah pendapat mazhab Syafie.
Ia berdasarkan dalil daripada Amru bin Salamah
(yang berumur enam tahun) berkata “ Apabila kaumku balik daripada Nabi SAW,
mereka berkata “Hendaklah menjadi imam orang yang paling membaca Quran di kalangan
kamu.” Lalu mereka memanggilku dan mengajarku solat, lalu aku menjadi imam
kepada mereka.”
Ini adalah hadis sahih riwayat Imam Bukhari
(4302), Abu Daud (585) dan Nasaie (767). Imam Ibnu Hajar berkata dalam kitab
Fathul Bari bahawa hadis ini menjadi hujah kepada ulama Syafie pada harusnya
budak yang mumayyiz menjadi imam dalam solat fardu.
Ini bermakna kanak-kanak yang mempunyai
kelebihan seperti mereka yang menghafal al-Quran dan bagus bacaannya atau
kanak-kanak yang dianugerahkan Allah akan ilmu dalam agama boleh dijadikan imam
berjemaah.
Imam Khatib al-Syarbini menyatakan:
“Sekiranya kanak-kanak lebih afdhal (baik) daripada orang dewasa seperti mereka
fasiq tetapi kanak-kanak itu dari kalangan baik dan bagus maka kanak-kanak itu
dikehadapankan daripada orang dewasa. Pendapat ini disebutkan oleh al-Darimi.
(Mughni al-Muhtaj, jilid 1, hlm. 492)
Pendapat mengatakan kanak-kanak diharuskan menjadi
imam pada solat sunat sahaja dan tidak boleh untuk solat fardu berdasarkan kepada
hadis didiriwayatkan dari Ibnu Abbas: "Budak kecil tidak boleh menjadi
imam sehinggalah dia baligh."
Pendapat ini berpegang dengan hadis ini dan
menyatakan hadis Amru Salamah menjadi imam pada solat sunat.
Ibnu Hajar mengatakan ini adalah hadis yang
lemah.
Manakala pendapat ketiga mengatakan tidak sah
budak yang belum baligh menjadi imam. Ini pendapat mazhab Hanafi.
Dalil pendapat ini ialah hadis Ibnu Abbas menyatakan
hadis Amru bin Salamah menjadi imam adalah semata-mata ijtihad sahabat dan
tidak boleh jadi dalil.
Secara kesimpulannya, pendapat pertama yang
mengatakan sah imam budak yang mumayyiz lebih kuat berdasarkan hadis Amru bin Salamah.
No comments:
Post a Comment