Seruan
dakwah Nabi Muhammad berdepan dengan penuh ranjau. Baginda berdepan cabaran
masyarakat rosak akhlak dan peradabab. Masyarakat jahiliyah Makkah bukan
sekadar menyembah berhala, tetapi mengamalkan cara hidup berpuak-puak,
penindasan terhadap wanita, berwatak kasar, percaya perkara karut, membunuh
anak dan suka berperang.
Kelahiran
Rasulullah membawa sinar mengubah kehidupan masyarakat jahiliyah Makkah. Ketika
usia remaja, Rasulullah mempamerkan pekerti amat mulia. Semua penduduk mengagumi
dan menyanjung pekerti Rasulullah sehingga digelar al-Amin.
Penduduk
Makkah memberi penghormatan tertinggi apabila baginda diberikan tanggungjawab
menyelesaikan pertikaian siapakah paling layak meletakkan kembali Hajarul Aswad
di tempatnya. Penghormatan itu bermakna Rasulullah paling dipercayai, dihormati
dan adil. Ketika itu baginda belum dilantik menjadi rasul.
Bagaimanapun,
selepas Nabi Muhammad mengajak kaumnya mentauhidkan Allah, perkara sebalik
berlaku. Baginda mula dimusihi oleh orang yang sebelum itu amat sayang dan
menghormatinya.
Baginda
bernasib baik mendapat kekuatan hasil sokongan isteri tersayang, Khadijah binti
Khuwailid. Khadijah sentiasa mengiyakan dan menyokong setiap usaha Rasulullah. Malah,
Khadijah bertanggungjawab menyakinkan bahawa baginda telah dilantik menjadi
Rasul akhir zaman ketika mula menerima wahyu di Gua Hira.
Keyakinan
Khadijah tentang kerasulan suaminya berdasarkan kepada apa diberitahu
sepupunya, Warakah bin Naufal, ulama yang berpegang kepada kitab-kitab
diturunkan kepada nabi terdahulu. Dalam kitab terdahulu ada menyebut tentang
kelahiran ‘Muhammad” sebagai nabi terakhir.
Rasulullah
anak yatim piatu dan tidak mempunyai adik beradik. Baginda menumpang kasih bapa
saudaranya Abu Talib sejak berusia enam tahun. Abu Talib memberi sumbangan
paling besar ketika Islam mula disebarkan, biarpun dirinya sendiri tidak
memeluk Islam.
Abu
Talib mempunyai kedudukan baik di kalangan masyarakat Makkah. Jadi, apabila
mengenangkan Rasulullah dilindungi dan mendapat sokongan Abu Talib, orang ramai
tidak mampu bertindak sesuka hati terhadap baginda.
Musyrikin
Makkah pernah berjumpa Abu Talib agar menasihatkan Rasulullah meninggalkan
tugas menyebarkan agama tauhid. Namun, nasihat Abu Talib itu dijawab Rasulullah
dengan keyakinan tidak berbelah bagi.
“Demi
Allah! Wahai bapa saudaraku. Sekiranya
mereka meletakkan matahari di sebelah tangan kananku dan bulan di sebelah
tangan kiriku supaya pekerjaan ini kutinggalkan, nescaya aku tidak
meninggalkannya sehingga sampai ia dimenangkan Allah atau binasa aku sebelum
itu.”
Jawapan
diberikan Rasulullah memberikan keyakinan kepada Abu Talib bahawa tidak ada
siapapun dapat menghalang atau mengubah niat baginda. Lantas, Abu Talib memberi
sepenuh sokongan dan bersedia mempertahankan apa sahaja usaha dilakukan anak
saudaranya.
Rasulullah
berdepan laluan sukar apabila Abu Talib dan Khadijah meninggal dunia pada tahun
kesembilan selepas diangkat menjadi rasul.
Memikirkan
ancaman semakin meningkat, Rasulullah mengambil keputusan meninggalkan Makkah
menuju ke Taif agar dapat menyebar agama tauhid di sana, namun tidak
berjaya.
Rasulullah
kembali ke Makkah dan meneruskan seruan biarpun berdepan dengan ancaman lebih
gentir. Sesiapa memeluk Islam berdepan pelbagai penderitaan berbentuk
penyiksaan sehingga ada meninggal dunia.
Ketika
penentangan memuncak di kalangan penduduk Makkah, terdapat penduduk dari Madinah
hadir mengerjakan ibadat haji (berdasarkan amalan tradisi) di Kaabah menerima
ajaran Islam dan memeluknya. Mereka mempelawa Rasulullah agar menyebarkan Islam
di Madinah yang diyakini ramai akan memeluknya.
Setelah
berhijrah ke Madinah dakwah islamiah berkembang dengan pesat. Kekuatan Islam
bukan sekadar bertambah dari segi bilangan penganut, tetapi memperlihatkan
kuasa yang berupaya menyaingi kuasa kabilah dan puak di sekeliling Madinah.
Pembukaan
Makkah pada tahun kelapan Hijrah menjadi lambang kejayaan dakwah Islam. Masyarakat
Arab lebih yakin menerima syiar Islam setelah kaum Quraisy yang dianggap paling
berpengaruh di tanah Arab telah menerima Islam.
Pada
tahun kesepuluh Hijrah, hampir seluruh penduduk di tanah Arab berada di bawah
panji-panji Islam. Seruan dakwah berkembang
pesat. Beberapa kuasa besar mula menerima pengaruh Islam, walaupun ada pada
peringkat awal menolaknya.
Perluasan
Islam dakwah bukan dilakukan dengan kekejaman atau menggunakan tipu muslihat. Rasulullah
menghantar wakil secara baik kepada ketua kerajaan mengajak agar memeluk Islam
atau membenarkan Islam disebarkan.
Jika
ketua kerajaan tidak mahu menganut Islam, dia bebas berbuat demikian, tetapi
mesti membenarkan pendakwah Islam menyebarkan Islam di kalangan rakyat, agar
rakyat sendiri menentukan sama ada ingin menerima atau menolaknya.
Islam
tidak memaksa sesiapa memeluk Islam kerana tiada paksaan dalam beragama. Firman
Allah bermaksud: “Tidak ada paksaan dalam agama (Islam), kerana sesungguhnya
sudah nyata kebenaran (Islam) dari kesesatan (kufur).” - (Surah al-Baqarah,
ayat 256).
Jika
ketua kerajaan menolak kehadiran pendakwah Islam ke wilayah pemerintahannya,
maka baru kaedah perluasan secara ketenteraan dilakukan. Namun, rakyat ditakluk
tidak dipaksa menerima Islam. Kerajaan Islam hanya ingin hak kebebasan
berdakwah dan bukan memaksa orang menerimanya.
No comments:
Post a Comment