Wednesday 11 July 2018

BANGGA JANTINA ELAK KECELARUAN IDENTITI

Golongan pondan adalah kelompok lelaki yang lebih bersifat keperempunan dan merasa bangga untuk melakukan atau menampilkan diri sebagai perempuan. Golongan ini 'benci' kepada sifat kelelakian yang dimiliki oleh mereka. 

Golongan pondan dilahirkan dengan sifat semulajadi sebagai lelaki. Golongan pondan kemudiannya 'berubah' menjadi perempuan berdasarkan kepada faktor fizikal dan naluri sendiri, persekitaran dan cara pergaulan.

Lelaki yang lebih suka menampilkan dirinya sebagai perempuan sebenarnya berdepan dengan krisis gender atau identiti diri. Mereka tidak dapat mempertahankan sikap sebenar lelaki, sebaliknya merasakan diri mereka adalah perempuan.

Perkara ini mungkin berlaku disebabkan keadaan fizikal dan naluri yang lebih lembut seperti perempuan menyebabkan lelaki itu ingin lebih kepada sifat feminin.

Keadaan ini ditambah pula usikan kawan yang mengajuk atau mempermainkan sifat lembut itu sehingga timbul pula perasaan untuk menjadi lebih perempuan.

Lelaki lembut ini sepatutnya lebih diberi dorongan untuk lebih bersifat lelaki dengan cara melibatkan diri dalam dunia lelaki.

Lelaki dan perempuan mesti kenal serta mempertahankan sifat semualajadi mereka. Masalah kecelaruan identiti ini bukan saja dialami lelaki yang menjadi perempuan, bahakan perempuan juga berdepan masalah sama apabila lahirnya golongan maknyah.

Pendedahan kenali konsep jantina dalam kehidupan penting diterapkan dalam masyarakat kita agar mereka faham dan peka kepada perkara-perkara yang berasaskan jantina.  

Ibu bapa atau keluarga banyak mempengaruhi untuk meletakkan individu berada pada landasan jantina yang betul. Amat malang, ada ibu bapa yang terlalu inginkan anak kepada jantina tertentu, contohnya ingin anak perempuan tetapi yang lahir adalah lelaki, maka anak ini diberikan dididikan seperti anak perempuan.

Anak lelaki yang dipakaikan dengan pakaian perempuan atau diasuh dengan norma seorang perempuan akan mula cenderung kepada sifat perempuan dan lama kelamaan akan membesar dengan identiti sebagai perempuan atau pondan.

Pergaulan dengan rakan-rakan yang sealiran juga mudah menambahkan lagi sifat yang berlawanan itu. Justeru, ibu bapa perlu mengawal atau melarang anak mereka yang cenderung kepada sifat perempuan bergaul dengan rakan yang sealiran untuk mengelak keadaan menjadi lebih teruk.

Didikan dan kefahaman agama amat penting bagi memastikan anak membesar mengikut status asal jantina mereka dan tidak melakukan perkara yang menyalahi agama.

Dalam Islam menegah seorang lelaki berpakaian yang kebiasaan dipakai oleh perempuan dan begitulah sebaliknya. Masalah kecelaruan identiti jantina adalah malah sosial yang membawa kepada keruntuhan akhlak dan wujud berbagai kepincangan lain yang sukar diubati. 

Seseorang itu sepatutnya berbangga serta bersyukur dilahirkan sebagai lelaki atau perempuan dan melaksanakan tanggungjawab mengikut keperluan jantina masing-masing.

No comments:

Post a Comment