Tuesday 29 May 2018

GOLONGAN ASNAF LAYAK TERIMA ZAKAT

Zakat hendaklah dikeluarkan atau diserahkan kepada golongan yang telah ditetapkan. Terdapat lapan golongan layak menerima zakat atau dipanggil golongan asnaf. 

Golongan asnaf terdiri:

- Fakir - orang yang tidak mempunyai harta atau pekerjaan sama sekali, atau orang yang mempunyai harta atau pekerjaan namun tidak mampu mencukupi keperluan asasnya.

-  Miskin – orang yang mempunyai harta atau pekerjaan yang tidak mampu mencukupi keperluan diri dan orang ditanggung nafkahnya, tetapi mencapai sekurang-kurangnya separuh daripada keperluan itu.

- Amil - orang-orang yang dilantik oleh pemerintah untuk menerima zakat bagi pihak kerajaan sebelum diagihkan kepada yang layak.

Syarat dilantik menjadi amil ialah, Islam, lelaki, merdeka, mukallaf, adil, boleh melihat, boleh mendengar dan memahami perkara berkaitan zakat.

- Muallaf - secara harfiyah, muallaf qulubuhum adalah orang-orang yang dipujuk hatinya. Sedangkan orang-orang yang termasuk muallaf dan berhak menerima zakat adalah:

1 - Orang yang baru masuk Islam dan Iman (niat) nya masih lemah

2 - Orang yang baru masuk Islam dan imannya sudah kuat, namun dia mempunyai kemuliaan dikalangan kaumnya. Dengan memberikan zakat kepadanya, diharapkan kaumnya yang masih kafir mau masuk Islam.

3 - Orang Islam yang melindungi kaum muslimin dari gangguan dan keburukan orang-orang kafir

4 - Orang Islam yang membela kepentingan kaum muslimin dari kaum muslim yang lain yang dari golongan anti zakat atau pemberontak dan orang-orang non Islam.

Semua orang yang tergolong muallaf di atas berhak menerima zakat dengan syarat Islam. Sedangkan memujuk non muslim dengan menggunakan harta zakat itu tidak boleh.

- Hamba – yang dijanjikan merdeka oleh tuannya apabila sudah membayar sebahagian jumlah tebusan yang ditentukan dengan cara ansuran.

- Orang berhutang

- Berjuang di jalan Allah - fisabilillah.

- Orang musafir.

Zakat yang dikeluarkan kepada golongan selain golongan asnaf adalah tidak sah. Ia dianggap sebagai sedekah. Jadi, untuk melunaskan hukum wajib zakat, maka hendaklah diberikan hanya kepada yang layak.

No comments:

Post a Comment