Sunday 10 November 2019

KHASIAT BELIMBING TANAH

Khasiat belimbing tanah dalam perubatan tradisional telah lama diamalkan. Nama lain bagi belimbing tanah ialah belimbing bukit, belimbing batu, janggut adam, janggut baung, kelamoyang air, sebiak, pelemah urat, keladi murai dan beberapa lagi.

Selalunya air rebusan akar tumbuhan ini lazim digunakan secara tradisional untuk merawat penyakit seperti penyakit darah tinggi, buasir dan juga sebagai air mandian bagi perawatan wanita selepas bersalin iaitu untuk membuang angin dalam badan.

Di samping ini, air rebusan ubi dan akarnya yang dicampur dengan pokok selayar hitam (Goniothalamus malayanus) dikatakan berkhasiat bagi menguatkan buah pinggang.

Pelepah daunya pula boleh digunakan untuk merawat gatal-gatal pada kulit akibat terkena ulat bulu.

Pokok belimbing buluh jenis herba yang tumbuh tegak, mempunyai ubi dalam tanah, batangnya pendek dan lembut seakan pokokk belimbing tanah.

Daunnya jenis tunggal, bersaiz besar, pangkal daun bentuk bulat, lebar di bahagian tengah ke hujung, hujungnya tirus runcing, teksturnya tebal, licin dan lembut, lamina atasnya hijau berkilat, tangkai daun panjang, daun tersusun padat mengelilingi batang.

Jambak bunga bertangkai panjang, keluar tegak dari celah daun, bunga tersusun padat di hujung atasnya, bunganya besar berwarna ungu kehitaman, mempunyai struktur seperti benang panjang yang keluar terjuntai berwarna putih keungguan.

Buahnya besar bersegi seperti belimbing, buah muda berwarna hijau bertukar hitam apabila masak.  

Tumbuhan berumpun ini agak sukar ditemui namun ia biasanya didapati tumbuh liar di kawasan yang agak redup terutamanya di kebun getah, dikawasan lembap hutan tanah pamah dan lereng bukit. .

Daunnya lebar dan panjang berukuran kira-kira 15 inci panjangnya. Ia membiak melalui rizom dan pokoknya jika dilihat sekali imbas menyerupai pokok kunyit.

Tumbuhan ini didakwa berkhasiat dan sesuai untuk mengatasi masalah masaalah seperti darah tinggi, kencing manis dan juga mengurangkan bengkak.

Batang daun sesuai untuk merawat penyakit kulit dan bahagian  daun untuk kawalan masaalah darah tinggi, diabetes, bengkak dan benjolan.

Keseluruhan tanaman memang boleh digunakan untuk rawatan diabetes, masalah buah pinggang dan hypertension.  

Bahagian akar muda boleh mengatasi masalah gatal disebabkan ulat bulu (rash caused by caterpillar poison).

Jika kita hendak gunakan bahagian daun, maka ambil daun muda yang sesuai dibersihkan kemudian direbus. Air rebusan daun muda diminum sebagai tonik kesihatan untuk megubati darah tinggi dan kencing manis.

Cara lain adalah dengan daunnya yang lebar dilayur atas api supaya panas sedikit, kemudian digunakan sebagai pembalut atau dibuat tekap pada bahagian buku lali dan lutut yang sakit untuk menghilangkan bengkak urat dan sakit sendi.

Empulur pokok belimbing tanah bagi menggawal tekanan darah tinggi dan didakwa mampu untuk menambah baik fungsi seksual.  

No comments:

Post a Comment