Tuesday 31 December 2019

BELAJAR JAWI TIDAK MENJADI MUSLIM

"Saya sangat tidak bersetuju dgn pendapat yg mengatakan Jawi adalah senjata mengislamkan kaum2 lain. 

Saya bersekolah di sekolah rendah estet, masuk SM Kerajaan, dpt Sarjana Muda dan Sarjana juga menggunakan bahasa pengantar Bahasa Malaysia. Saya tidak juga jadi orang Melayu ttp masih lagi orang Cina. 

Waktu STPM, saya ambil subjek Tamadun Islam dan Sejarah Islam dan dpt Gred A. Saya tidak juga masuk Islam, tapi masih beragama Buddha. 

Selama saya berada di Malaysia nie, tidak pernah juga dipujuk ataupun dipaksa masuk Islam oleh kawan2, guru2 ataupun mana2 pihak.

Bagi saya Jawi hanyalah merupakan huruf Arab dengan tambahan 6 huruf yang digunakan untuk menulis dalam bahasa Melayu. 

Kenapalah nak mempolitikkan Jawi?

Saya berasa hairan kenapakah time disuruh belajar Bahasa Melayu/Malaysia tiada bantahan. Tapi bila disuruh belajar tulisan Jawi,.bukan main byk bantahan.

Sebenarnya sesuatu Bahasa dan huruf/tulisan yg dipelajari seseorang itu tidak akan mengubah status bangsa atau agama seseorang bah.

Bila masa kamu nampak lepas seseorang itu belajar Bahasa Inggeris, terus dia jadi urang putih ataupun terus teruja nak masuk Kristian!

Begitu juga dgn Jawi. Lagipun sekarang hanya 3 mukasurat shj. Pada pendapat saya, nak dijadikan satu subjek pun tiada masalah. Apa salahnya kita mempelajari lebih huruf/tulisan?

Ilmu tu tiada batasannya bah.."

Kalau ada yg sudi mengajar saya Jawi, saya siap sedia mempelajarinya.

FB: Liew Wean Chee

No comments:

Post a Comment