Sistem persekolahan yang diutaamakan oleh Tok Kenali dalam masa hayatnya ialah sistem pondok. Tok Kenali sendiri menubuhkan pondok yang dikenali Pondok Kenali.
Sistem
pondok yang menggunakan bahan-bahan pelajaran yang berdasarkan kitab dengan
mengkelas-kelaskan kitab kepada pengajian peringkat rendah, menengah atas dana
tinggi yang dipelajari secara berkelompok (berhalqah) di masjid atau madrasah
(balaisah).
Manakala
pelajar-pelajar yang tinggal di pondok-pondok (asrama) di bawah bimbingan Tok
Kenali, telah melahirkan beberapa orang tokoh ulama.
Bekas
pelajar Pondok Kenali kemudiannya tersebar keseluruhan rantau ini di mana
mereka menghidupkan pula sistem pondok di tempat masing-masing.
Adalah
agak luar biasa, di samping menggalakkan sistem pondok, Tok Kenali sebagai
pencinta ilmu, tidaaklah menghalang wujudnya sistem persekolahan.
Tertubuhnya
sekolah agama kendalian Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan yang
mula dicadangkan pada tahun 1915, adalah juga dengan mendapat nasihat daripada
Tok Kenali.
Maka
pada 5 Ogos 1917 ditubuhkan sebuah Sekolah Agama berbahasa pengantar Melayu
yang menitik beratkan Bahasa Arab, dengan nama “Al-Madrasah Al-Muhammadiyyah
Al-Kilantaniyyah”. Sekolah ini juga mengadakan pelajaran bahasa Inggeris di
sebelah petangnya.
Jadi,
Tok Kenali sebagai Ketua Pelajaran Agama Islam di Kelantan adalah memainkan
peranan dalam pembukaan dan perlaksaan sekolah ini. Sekolah ini lebih dikenal
dengan nama “ Sekolah Agama Majlis”.
Kemudian
pada tahun 1937 bila lahirnya sekolah aliran bahasa arab di Majlis dengan nama
“Majlis Al-Muhammadiyyah Al-Arabiyyah” barulah Sekolah Agama Majlis tadi
bertukar nama dengan “Sekolah Melayu Majlis”, manakala sekolah yang baru tadi
disebut “Sekolah Arab Majlis”.
Akhirnya
sekolah aliran Melayu ini diserapkan secara beransur-ansur ke dalam Bahasa Arab
sesudah dia dipindahkan ke bangunan Maahad Al-Muhammadi sekarang (sebagai
ekoran daripada sekolah aliran Arab).
Keberkatan
usaha beliau ini membawa Syaikh Uthman Jalaludin Al-Kilatani membuka sekolah
arab Manaabi’ Ai-’Uluum, Bukit Mertajam pada tahun 1934. Demikian juga Tuan
Guru Hj. Ali Salaahudin membuka madrasah Al-Falaah di Pulau Pinang di mana
kedua-dua madrasah ini lebih berbentuk pondok (sistem pondok).
Di
samping itu beliau juga adalah dianggap sebagai pendorong pembukaan sebahagian
sekolah-sekolah Melayu di Kelantan ini seperti Sekolah Melayu Kubang Kerian
1920, Sekolah Melayu Mentuan, dan lain-lain.
Dengan
kata lain Tok Kenali tidaklah menentang pembukaan sekolah-sekolah seperti ini
selagi pelajaran yang diajar tidak menyelaweng daripada ajaran Islam yang suci.
Rencana berkaitan;
No comments:
Post a Comment