Stesen Kereta Api Pelabuhan Kelang (dahulu Port Swettenham) menjadi nadi pembangunan Pelabuhan Kelang yang baharu dibina.
Ia menjadi stesen kereta api tertua yang masih beroperasi sehingga sekarang.
Stesen Kereta Api Klang ini telah dibina
pada sekitar tahun 1890. Landasan pada mulanya menghubungkan Klang dengan
Bukit Kuda.
Stesen ini dibina memandangkan perhentian
Bukit Kuda tidak sesuai lagi menjadi perhentian di kawasan Kelang kerana
terletak agak jauh sedikit (lebih kurang 4.8 kilometer) dari bandar Kelang.
Laluan keretapi dari Kuala Lumpur ke Kelang
merupakan antara laluan pertama di negara ini.Ia dibina pada tahun 1886 dengan
jarak sejauh 32 kilometer dari Kuala Lumpur ke Bukit Kuda.
Pada tahun 1890, Jambatan Connaught yang
merentasi Sungai Klang dibuka sekali gus membawa kereta api ke pekan Klang
melalui Bukit Badak. Laluan ini telah dilanjutkan dari Kelang ke Port
Swettenham pada 1 Jan 1899.
Laluan Pelabuhan Kelang ke Kuala Lumpur
menjadi nadi pembangunan Pelabuhan Kelang yang baru dibina. Pengangkutan barang
menggunakan kereta api amat penting pada masa dahulu.
Jadi, apabila Pelabuhan Kelang mula dibina,
pekhidmatan kereta api difikirkan amat perlu untuk membawa barang ke Kuala
Lumpur dan kawasan lain.
Jumlah import dan eksport meningkat dengan
kadar yang pesat. Ini berikutan daripada pembangunan tanaman kopi dan
perlombongan bijih timah. Lalu lintas keretapi di antara Kuala Lumpur semakin
sibuk.
No comments:
Post a Comment