Thursday 29 December 2016

Khasiat anggur

Khasiat anggur terkenal sejak dahulu sama ada dimakan begitu saja atau bahan resepi masakan atau dijadikan sirup. Terdapat lebih 60 jenis anggur ditanam di seluruh dunia.

Anggur memiliki kandungan zat pemakanan yang baik bagi tubuh. Setiap jenis anggur memiliki nilai zat pemakanan yang berbeza.

Pada penelitian buah anggur menunjukkan bahawa kandungan zat resveratrol ini, memiliki kegunaan untuk meningkatkan pembesaran pembuluh darah, yang memberikan darah dapat mengalir lebih mudah.

Penelitian tersebut juga  ditunjukkan ketika keadaan tubuh yang santai, dengan dinding pembuluh darah yang lebih besar, sehingga menurunkan tekanan darah atau ketika darah mengalir melalui semua bahagian tubuh dengan tekanan yang tinggi.  Hal ini bermanfaat dalam peningkatan oksigen dan nutrisi ke sel-sel tubuh.

Buah anggur merah menyediakan sumber vitamin yang baik untuk menjaga kesihatan tubuh. Setiap satu hidangan anggur merah, memberikan sekitar 16 mg vitamin C, sekitar 27 peratus dari keperluan harian.

Jumlah vitamin lain juga ditemui seperti 22 mcg vitamin K (sekitar 28 peratus dari nilai diet harian), 0,4 mg thiamin (27 peratus dari nilai harian), vitamin E, vitamin A, asam pantotenat, vitamin B-6, folat, beta karoten dan alpha karoten

Vitamin membantu fungsi proses tubuh berjalan dengan benar yang akan mengurangi risiko masalah kesihatan tertentu.

Manfaat buah anggur kaya akan sejumlah mineral penting. Setiap 1 hidangan anggur merah menyediakan mineral seperti 288 mg kalium, 0,2 mg tembaga, 0,1 mg mangan dan 0,5 zat besi.

Anggur merah juga mengandung beberapa mineral dalam jumlah kecil di antaranya kalsium, magnesium, zink dan selenium.

Buah anggur yang dijadikan sebagai jus anggur, memberikan manfaat dalam mengoptimalkan kekuatan kognitif.  

Kandungan nutrisi ampuh yang telah terbukti dapat melindungi tubuh terhadap terapi radiasi,  ketika digunakan sebagai penghalang terhadap radiasi kanser.

Antioksidan yang kuat dapat mendukung sel-sel dan organ, dalam menghilangkan asid urik dan racun lainnya dari tubuh.

Khasiat Anggur:
- Mengurangkan masalah sakit kepala.
- Mengatasi sembelit
- Anti-bakteria dan anti-virus
- Mengurangkan masalah asma dan sesak nafas
- Mengatasi masaalah katarak
- Mengurangkan risiko kanser payudara
- Mengurangkan serangan penyakit jantung.
- Mengurangkan masalah sakit buah pinggang.
- Sumber tenaga
- Membantu awet muda.

No comments:

Post a Comment