Thursday 29 December 2016

Sejarah bubur asyura

Muharam dipanggil bulan asyura, sura atau bubur asyura. Paling banyak orang buat sura pada 10 Muharam. Sejarah bubur memperingati hari Nabi Allah Nuh selamat mendarat setelah 40 hari mengharungi bah (banjir) besar melanda. 

Diceritakan bahawa, ketika mana bahtera Nabi Nuh berlabuh di bukit Juudi pada ‘Hari Asyura’. Sesampainya di daratan Nabi Nuh bertanya kepada pada umatnya: “Masih adakah bekalan pelayaran yang tinggal untuk dimakan?” Kemudian mereka menjawab: “Ada ya Nabi”. 

Berkatalah Baginda pada pengikutnya: “Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang lebih-lebih”. Maka, dibawalah satu genggam daripada kacang Baqila iaitu kacang ful (kacang poi) dan satu genggam kacang Adas, Baruz dan hinthoh dan tepung sehingga menjadi tujuh bagai biji-bijian yang dimasak.

Maka berkatalah Nabi Nuh: “Masaklah sekaliannya kerana kamu sudah mendapat kesenangan sekarang”. 

Maka terciptalah satu santapan yang lazat. Itulah Bubur ‘Asyura’. Kemudian Nabi Nuh memerintahkan untuk diagih-agihkan kepada semua yang ada.

Berdasarkan kepada kisah inilah kita mengenali Bubur Asyura, iaitu bubur yang dibuat untuk menghormati ‘Hari Asyura’ yang diterjemahkan menjadi ‘bubur untuk kesejahteraan’Bubur Asyura merupakan perlambangan rasa syukur manusia atas keselamatan yang selama ini diberikan oleh Allah SWT.

Namun, sebenarnya tidak ada tarikh ditetap untuk buat sura. Bila-bila masa pun boleh. Tidak ada masa sunat, makruh atau haram. Apa yang penting kita dapat membuatnya dan merasai kenikmatan sura yang biasanya tidak ada pada masa-masa lain.

No comments:

Post a Comment