Islam menyarankan agar sebarang
permasalahan dalam rumah tangga diselesaikan dengan sebaik-baiknya. Jangan
mengambil jalan singkat yang boleh menghancurkan kebahagiaan yang ingin
dikecapi melalui perkahwinan.
Jika terdapat persengketaan antara
suami dan isteri, perlu diadakan muhasabah untuk mencari punca krisis berlaku. Dalam
hal ini keikhlasan suami dan isteri amat penting. Jangan mudah menyalahkan
pasangan sebagai penyebabnya. Sikap membuat kesimpulan sebelum perbincangan
hanya akan menambah lagi kekusutan.
Keadilan hanya akan wujud jika
perbincangan dilakukan dengan berlapang dada. Ketika suami atau isteri
menjelaskan apa yang berlaku, ia mestilah didengar dan diperhalusi tanpa
prejudis. Dengan cara itu kebenaran lebih mudah ditemui dan keputusan dapat
dibuat dengan adil.
Dalam usaha merungkai masalah yang
timbul, bercakap benar amat penting. Antara suami dan isteri seharusnya tiada
rahsia merahsia, sama ada zahir mahupun batin, kecuali jika dikhutiri berterus
terang dalam hal tertentu akan mendatangkan keburukan, maka harus ia
dirahsiakan.
Bercakap benar perlu diamalkan
sepanjang masa. Pembohongan antara satu sama lain akan menghancurkan
rumahtangga yang dibina. Jika berbohong, lambat laun ia akan terbongkar juga. Keadaan
ini menyebabkan suami atau isteri tidak lagi mempercayai apa yang dicakapkan
biarpun perkara yang benar.
Bercakap benar akan membina ikatan
saling mempercayai dan seterusnya mengelak rasa curiga. Ada pepatah mengatakan,
"Bercakap benarlah kamu, walaupun benar itu pahit, kerana kepahitan itu
adalah penawar yang mujarab."
Jika difikirkan sukar diadakan
perbincangan ketika suami dan isteri telah ‘panas’ dan buntu fikiran, maka Islam
menyuruh agar kedua-dua menghantar wakil untuk berbincang. Pendekatan itu
diharapkan dapat mencari jalan penyelesain terbaik memandangkan wakil dianggap
lebih matang dan berpengalaman dalam hal berkaitan.
Firman Allah bermaksud: “Dan jika
kamu khuatir ada persengketaan antara keduanya, maka kirimkan hakam
(jurupendamai) daripada keluarga lelaki dan perempuan. Jika kedua-dua hakam itu
bermaksud mengadakan kebaikan, nescaya Allah memberi taufik kepada suami isteri
itu.” (Surah an-Nisa, ayat 35)
Ini bermakna suami dan isteri yang
menghadapi masalah tidak boleh mengambil mudah dalam soal tersebut sehingga
mengambil keputusan sendiri untuk bercerai. Tambahan lagi soal talak bukan
boleh dibuat main-main maupun dilakukan secara bergurau.
Perkataan talak atau cerai yang
dilafazkan oleh suami sah biarpun dilakukan ketika marah, bergurau, ugutan dan
seumpamanya. Talak berlaku bukan saja melalui ucapan, tetapi juga dalam bentuk
tulisan, termasuk melalui media sosial.
Justeru, soal talak tidak boleh
dipandang mudah. Betapa payahnya hendak melangsungkan perkahwinan yang terpaksa
melalui beberapa proses, begitu juga sepatutnya sebelum berlaku talak.
Si isteri jangan mencabar suami
menjatuhkan talak apabila berlaku perkara yang tidak disenangi. Manakala suami
pula perlu berhati-hati dan bersabar daripada mengucapkan perkataan talak atau
perkataan yang boleh menyebabkan talak.
Islam membenarkan talak bukan
bermakna ia satu perkara yang ‘mudah’ dilakukan. Talak adalah jalan terakhir
dalam penyelesaian masalah rumah tangga. Selagi ada peluang untuk kembali aman,
maka wajib dilakukan uasaha ke arah itu. Islam membenarkan talak demi untuk
kebaikan kedua-dua pihak.
Firman Allah bermaksud: “Tidak ada
sesuatu dosa atas kamu jika kamu menceraikan isteri kamu.” (Surah al-Baqarah,
ayat 236). Ayat itu jelas tentang harus bagi suami menceraikan isterinya atas
sebab tertentu.
Sesungguhnya, kebenaran suami
mentalak isteri bukan bermakna ia boleh dipermudahkan dan dipermainkan. Kamus
rumah tangga tidak sepatutnya menyimpan perkataan talak. Anggaplah tidak wujud
perkataan itu dan tidak mungkin ia akan terjadi dalam rumahtangga.
Talak ertinya berlawanan dengan akad
nikah. Jika perkahwinan itu dituntut,
maka talak pula perlu dihindarkan. Peristiwa talak mengundang kebencian
Rasulullah SAW dan Allah SWT.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud:
“Sebenci-benci perkara halal di sisi Allah ialah talak.” (Hadis riwayat Abu
Daud dan Ibnu Majah)
Suami tidak boleh bertindak atau
memperlakukan sesuka hati terhadap isteri. Isteri mempunyai hak untuk mendapat
layanan terbaik daripada suami. Isteri bukannya hamba memuaskan nafsu suami
semata-mata. Institusi perkahwinan adalah pelindung bagi wanita daripada
perbuatan jahat lelaki yang tidak bertanggungjawab.
Kebahagiaan yang diharapkan pada
permulaan perkahwinan perlu diteruskan sepanjang masa. Semakin lama usia
perkahwinan, sepatutnya semakin erat kasih sayang dan mendewasakan mereka dalam
menghadapi cabaran hidup.
No comments:
Post a Comment