Wednesday 8 January 2020

BUNGA SEROJA LAMBANG SUCI AGAMA BUDDHA


Bunga seroja (Nelumbo nucifera Gaertn.) satu nama yang terkenal di negara kita. Malah ada satu nama lagu terkenal menggunakan perkataan 'seroja'.

Namun, benarkah rakyat kita benar-benar kenal bunga seroja? Kalaupun mengaku kenal bunga seroja, mereka keliru dengan teratai.

Bunga seroja tak terapung di atas air. Biasanya bunga seroja letaknya di  atas  tangkai yang agak panjang menjulang ke atas permukaan air.

Manakala teratai, bunga terapung dan mekar di atas permukaan air. 

Bunga seroja merupakan tanaman air mempunyai akar pada tanah dalam kolam dan daunnya di permukaan air serta bunganya di atas air yang terang dengan pelbagai bentuk, corak, warna dan keunikan tersendiri.

Bunganya berwarna menarik yang terang berwarna putih bersih, kuning atau merah jambu dengan ukuran diameter bunga sekitar 20 cm.

Bunga seroja atau lotus dalam bahasa Inggeris memang sangat cantik. Bungai ini dijadikan lambang suci dalam agama Buddha dan Hindu.

Di negara banyak penganut agama Buddha seperti Thailand, Myanmar, Vietnam, Laos, China dan Kamboja, bunga seroja ditanam di lokasi strategik dan dihormati.

Terdapat kepercayaan yang bunga seroja tumbuh di atas tapak kaki Gauthama Buddha sehinggakan ia dikatakan bunga yang suci.

Sebahagian besar varieti seroja adalah daripada India sehingga menjadi lambang negara tersebut. Bunga seroja juga bunga kebangsaan negara Vietnam.

Di China bunga seroja yang tumbuh di atas lumpur dan permukaan air serta menghasilkan bunga yang amat cantik dan digunakan untuk nama-nama perempuan dalam masyarakat mereka.

No comments:

Post a Comment